Tips til boligselgere
Nå finner nordmenn eiendomsmegleren sin via anbudsportalene på nettet. Hele to av tre eiendomsmeglerkontorer er på Meglersiden
Hilde Skjærlund fra Løvenstad i Rælingen kommune kontaktet Mittanbud, nå Meglersiden, da hun skulle selge leiligheten sin.
- Fire eiendomsmeglere responderte straks. Dette var en perfekt måte å finne ut hva eiendomsmeglerne kunne tilby av løsninger og pris, sier hun. Både Proa, Eiendomsmegler 1, DnB Eiendom og Krogsveen tilbød straks sine tjenester. Valget falt på Krogsveen for Hilde Skjærlund.
Dette var en perfekt måte å finne ut hva eiendomsmeglerne kunne tilby av løsninger og pris
Hilde Skjærlund ,
Bruker av Mittanbud Eiendom
- Jeg er veldig fornøyd. Jeg brukte Mittanbud og responsen var umiddelbar. Krogsveen som jeg valgte, syntes jeg var gode i forhold til hvordan de ville gå fram for å få solgt leiligheten, forklarer hun etter at salget nå er gjennomført.
Karsten Onsrud, tidligere direktør for marked og kommunikasjon i Krogsveen, sier de strekker seg langt for at kundene deres skal være fornøyde og han er glad for å få en positiv tilbakemelding fra Hilde.
- Vi er opptatte av fornøyde kunder, og bruker mittanbud for at kundene skal bli oppmerksomme på at de kan velge en eiendomsmegler som har troen på at de kan selge leiligheten, sier Onsrud.
Over 300 av landets nær 500 eiendomsmeglerkontorer bruker Mittanbud, den største aktøren i bransjen. - Det er et klart økende antall kunder som finner oss hos f.eks. Mittanbud, selv om det største volumet fortsatt går direkte gjennom våre egne sider, sier Kent Victor Syverstad, tidligere i DnB Eiendom i Oslo. Han forstår godt hvorfor anbudstjenestene blir en mer og mer foretrukket kanal for å hente inn tilbud.
- I krevende tider er det viktig at selger får inn flest og best mulig tilbud for å forsikre seg om at man får mest mulig ut av salget til en riktig pris.
Håvard Bungum ,
Schibsted Norge SMB
- Her kan selgere av hus, leiligheter og hytter skrive inn sine ønsker samt beskrivelse av salgsobjektet og få tilbake direkte sammenlignbare tilbud basert på nøyaktig samme opplysninger. Dermed har også kundene samlet tilbudene på et og samme sted, sier Syverstad.
Det er snart tre år siden DnB Eiendom valgte å gå i samarbeid med Mittanbud. I dag er hele 135 av Mittanbud sine samarbeidspartnere DnB Eiendom-kontorer. Syverstad har klokketro på anbudstjenestene.
- Vi hadde definitivt ikke gått så tungt inn om vi ikke hadde tro på denne formen for salg av tjenestene våre. Og nå vet vi også at det virker, sier Syverstad. Han anslår at de får omlag 3000 invitasjoner til å legge inn tilbud i året via Mittanbud og at de går videre med 60 prosent av disse.
- Antallet selgere eiendom som har brukt oss i år har forlengst slått fjorårets tall. Og det var 18 prosent flere som benyttet seg av vår tjeneste på eiendomsmegling i august i 2014 sammenlignet med august 2013, sier daglig leder Håvard Bungum i Schibsted Norge SMB.
Han understreker at bruken av Mittanbud sin melgertjeneste, til enhver tid også preges av eiendomsmarkedet. - Men kanskje spesielt i krevende tider er det viktig at selger får inn flest og best mulig tilbud for å forsikre seg om at man får mest mulig ut av salget til en riktig pris, presiserer Bungum.
- For to år siden oppgav 18 prosent at de brukte en av de tre største anbudstjenestene på nettet. I dag er Mittanbud.no alene oppe i denne størrelsesorden mens totaltallet er 32 prosent, altså nesten en tredjedel av alle nordmenn, sier Randi Lavik i SIFO (Statens Institutt for Forbrukerforskning), ansvarlig for undersøkelsen som viser disse tallene.
- Det er et stort pluss for oss når potensielle kunder kan lese evalueringene tidligere kunder har gitt oss, sier Syverstad.
- Dette er en lettere måte å skaffe seg tilbud fra flere eiendomsmeglere på enn å ringe rundt eller skrive mailer. Via anbudstjenestene er det også lettere å måle tilbudene opp mot hverandre, slår Randi Lavik i SIFO fast.